سفارش تبلیغ
صبا ویژن


 

ارتباط دستاویزی برای جاسوسی از کاربران فیسبوک



مارک زاکربرگ در فوریه سال 2004 سایت فیسبوک را راه اندازی کرد. سایتی که به بیش از سی زبان از جمله فارسی به صورت رایگان در دسترس کاربران است. بنیان گذار این سایت راهبرد تعامل در جهت سواستفاده از آنرا اساس کار خود قرار داده اند.، بطوری که کاربران می توانند مطالب، عکس و فیلم هایشان را اشتراک گذارند ولی سوال اینجاست دست اندر کاران این سایت فقط هدف خود را بر مبنای اشتراک فیلم و عکس های کاربران متمرکز می کنند؟

ساده انگاری است تصور کنیم این سایت اهداف فوق را دنبال میکند. وقتی زاکربرگ در معرفی اش خود را آتئیست یا همان خدا ناباور می خواند موضوع شفاف تر می شود.

وقتی می بینیم این سایت تمام توان و امکاناتش را بر روی جوامع و جوانان کشورهای در حال توسعه می گذارد باید در ایستگاه تامل توقف کنیم و بیشتر جوانب کار را مورد بازبینی قرار دهید.

مشخصا مسئولان این سایت سردرگمی بین فضای مجازی و دنیای واقعی و در ادامه منفعل کردن جوانان و ایجاد خلاء در روابط اجتماعی و فاصله انداختن در بنیان خانواده در قالبهای متفاوت و همچنین سواستفاده از حریم خصوصی کاربران و مشکلات ناشی از آن ، استارت روابط نامشروع در این فضا و دنباله آن در دنیای واقعی و عرضه فرهنگ وارداتی و کاذب و در پایان تغییر هنجارهای فرهنگی و اجتماعی را در دستور کار دارد.

فیسبوک به دلیل نقش و سهم بزرگی که در میان جامعه و کاربرانش ایفا میکندهمیشه از حمایت های ویژه رسانه ای برخوردار بوده، آنچنان که همیشه جزئی از سرخط خبرها بوده و تا جایی که مجله تایمز در سال 2010 زاکربرگ را شخصیت برتر سال انتخاب کرد. واضح است که دولت های قدرتمند و منفعل غرب با کمک همین سایت که به نوعی زمین آنها به شمار می آید اهداف خود من جمله ورود به حریم خصوصی و دسترسی به اطلاعات ارزشمند کاربران را عملی کنند هرچند مسئولان این سایت جاسوسی از کاربران خود را رد میکردند و اذعان داشتند اطلاعات کاربران برای مدت 3 ماه حفظ میشود و بعد از آن سریعا پاک میشود یا اینکه اظهار میکردند تنظیمات حریم خصوصی پس از هر طراحی جدید به حالت پیش فرض بازگردانده نمیشود یا اطلاعات کاربران در اختیار ابرشرکت ها قرار نمیگیرد و با کلاهبردارانی که پروفایل جعلی میسازند برخورد میشود یا زمانی دیگر میگفتند دکمه می پسندم (لایک) فقط کاربرد به اشتراک گذاشتن مطالب را دارد و هیچ کوکی بر روی رایانه کاربران برجا نمیگذارد و سرورهای مرکزی نمی توانند علاقه مندی وب گردی کاربران را زیر ذره بین قرار دهند و در ادامه باز هم بررسی های موسسات امنیتی که بیان میکرد سایت فیسبوک دچار مشکلات حاد امنیتی است و امکان آلوده شدن یک چهارم رایانه کاربران عضو به بد افزارها وجود دارد رد میکردند و همه مطالب ذکر شده را ادعای دروغ  متوهمان میدانستند ولی با افشاگری های سایت ویکی لیکس و اخیرا هم افشاگری ها ی ادوارد دانسودن(پیمان کار سابق آژانس امنیت ملی ) نه تنها مشخص شد که مسئولان سایت اطلاعات کاربران را ضبط و ثبت میکنند بلکه این اطلاعات و رمز عبورو حقی محتوای کامنت های کاربران را در اختیار مقامات آژانس امنیت ملی آمریکا می گذاشتند.بدون شک فیسبوک در حوزه های مختلف اثرات سوء خود را بر جای میگذارد که بخشی از این تهدیدات در حوزه امنیت ملی متوجه کشورهایی است که مستقل از شرق و غرب ولی با اتکا به مردم خود به زندگی سیاسی اشان ادامه میدهندو متقابلا در حوزه اجتماعی اثرات منفی خود را دارد که در این مورد ارزشها و هنجارهای اجتماعی به تدریج تغییر میکند و ناهنجاری ها و فرهنگ های وارداتی جای آن را میگیرد که با گذری بر صفحات روزنامه ها و مراکز روان درمانی می توانیم از نزدیک واقعیت های منفی آن را دید.

البته باید این مسئله را در نظر بگیریم که اگر همچنان ضعف مسئولان فرهنگی در ارائه راهکار برای پر کردن خلا های فرهنگی جوانانم ادامه پیدا کند نه تنها مشکلی حل نمیشود بلکه راه برای ورود تهاجم های دیگر باز خواهد شد و اینجاست که اگر همه مردم و مقامات مربوطه به مسئولیت های خود عمل کنند و از فضای شعارزدگی اجتماعی بیرون آیند هیچگاه گروههای بی اصالت در هر قالبی که باشند نمیتوانند راهی برای رسوخ در فرهنگ واعتقادات مردمان ما پیدا کنند.


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :1
کل بازدید : 7266
کل یاداشته ها : 4


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ